Ombudsman: 'Klacht indienen bij gemeente nog altijd lastig'

17 June 2022, 11:00 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Gemeente Den Haag

Voor veel Hagenaars is het indienen van een klacht bij de gemeente nog altijd lastig. Zij weten niet goed waar zij hun vraag, probleem of klacht kunnen neerleggen. Gevolg hiervan is dat deze groep jeugdigen en ouders niet in beeld komt bij de gemeente en geen toegang heeft tot effectieve rechtsbescherming.

De Gemeentelijke ombudsman en de Jeugdombudsman van Den Haag en Leidschendam-Voorburg hebben in 2021 bij elkaar 640 klachten ontvangen van inwoners die ontevreden zijn over de werkwijze van de gemeente. Dat blijkt uit de jaarverslagen van deze organisaties.

Klachten gingen in 2021 onder andere over de manier waarop bezwaarschriften tegen parkeerboetes en het verkeerd aanbieden van huisvuil werden afgehandeld. Verder klaagden burgers onder meer over de onduidelijke communicatie rondom bouwplannen in de buurt en het niet verschaffen van gehandicaptenkaarten. Ook werd een groep mensen met een WMO-voorziening niet geïnformeerd door de gemeente dat zij vanaf 2022 een eigen bijdrage moest gaan betalen.

De gemeentelijke ombudsman onderzoekt de klachten en beoordeelt deze. De jeugdombudsman helpt bij klachten van jeugdigen of van ouders en hulpverleners van kinderen en jongeren over de gemeente en jeugdhulpinstellingen.

Groot belang

Addie Stehouwer is sinds 1 januari 2020 de ombudsman van Den Haag en Leidschendam-Voorburg. Ze is voor een periode van zes jaar benoemd door de gemeenteraden. "Voor inwoners van Den Haag en Leidschendam-Voorburg en de gemeenteambtenaren is het van groot belang dat de gemeente iedereen tot zijn recht laat komen. En als het een keer misgaat, kunnen burgers bij mij als ombudsman terecht."

Tekst gaat door onder foto.

 

Aanbevelingen

Op basis van onderzoek naar de klachten geeft de ombudsman aanbevelingen aan de gemeente. Uit de jaarverslagen van 2021 kwamen onder andere de aanbevelingen om naar maatwerk te zoeken bij de afhandeling van klachten en vragen te stellen over de sociale omstandigheden van de inwoners
om wie het gaat. Daarnaast is het van belang om altijd het beste besluit voor het kind te nemen. Bovendien kunnen klachten soms eerder herkend en behandeld worden. Tenslotte kunnen gemeenten en jeugdhulpinstellingen jeugdigen en ouders nog centraler stellen in hun dienstverlening en de klachtbehandeling daarover.

"Het gaat wel eens mis in de communicatie tussen burger en overheid", meldt de gemeentelijek ombudsman. "Het is voor burgers vaak moeilijk hun weg te vinden in de klachtenprocedures van gemeenten. Daarnaast is effectieve rechtsbescherming niet voor iedereen in gelijke mate bereikbaar. Procedures kosten vaak geld, vragen kennis en vereisen de aanwezigheid van een (sociaal) netwerk. Niet iedere inwoner in Den Haag of Leidschendam-Voorburg heeft toegang tot deze bronnen."